Základná škola, Staničná 13, 040 01 Košice
+421 55 6256896
zsstanicnake@zsstanicnake.sk

eTwinning 2025

Anglický jazyk – Mgr. Eva Sláviková

V tomto školskom roku sa žiaci 4.a triedy zapojili do zábavného dramatického projektu „Hranie rolí v každodennom živote“ na platforme eTwinning.
Žiaci vymýšľali a hrali rozmanitých každodenné situácie, ako je nakupovanie oblečenia a potravín, objednávanie v reštaurácii, či bežné konverzácie s kamarátmi v škole.

Čo sa žiaci naučili a zažili?
V rámci projektu si žiaci vytvárali vlastné scenáre a vymýšľali modelové situácie, v ktorých si mohli zahrať rôzne postavy. Tieto originálne scénky a mini-divadelné predstavenia následne zdieľali s partnerskými školami na platforme eTwinning.

Hlavné prínosy projektu

  • Rozvoj komunikačných zručností: Žiaci si precvičili ústny prejav v autentických kontextoch.
  • Kreativita a predstavivosť: Vytváranie vlastných scenárov podporilo ich tvorivé myslenie.
  • Medzikultúrne porozumenie: Porovnávanie a poznávanie scénok od partnerských škôl im umožnilo spoznať kultúrne rozdiely a podobnosti.
  • Spolupráca: Projekt posilnil spoluprácu medzi žiakmi a partnerskými školami v medzinárodnom prostredí.

Tento projekt bol skvelou príležitosťou pre našich žiakov rozvíjať praktické jazykové a sociálne zručnosti a zároveň spoznávať svet prostredníctvom interaktívneho učenia.

Pozrite si ukážku záverečnej úlohy z tohto projektu na našom YouTube kanáli:

Anglický jazyk – Mgr. Lucia Vargová

Healthy Habits, Happy Hearts – Mapping the World of Youth Sports

V priebehu uplynulých mesiacov sme sa so žiakmi 7.A a 7.C počas hodín angličtiny s nadšením zapojili do medzinárodného eTwinning projektu s názvom „Healthy Habits, Happy Hearts – Mapping the World of Youth Sports“. Vďaka tomuto projektu mali naši žiaci jedinečnú príležitosť spojiť sa so svojimi rovesníkmi z Talianska, Grécka a Turecka a spoločne objavovať fascinujúci svet zdravého životného štýlu a športu. 

Projekt bol plný dynamických a interaktívnych aktivít, ktoré prepájali učenie s digitálnymi technológiami a medzikultúrnou výmenou: 

  • Digitálne zoznamovanie: Naši žiaci si na úvod vytvorili kreatívnych avatarov na Padlete a následne spoločne odhaľovali svoje tváre prostredníctvom zábavných obrázkových skladačiek. 
  • Škola v centre pozornosti: Predstavili sme si svoje školy cez krátke videá a zábavné kvízy, čím sme nahliadli do každodenného života našich partnerov. 
  • Tvorivosť bez hraníc: Žiaci spoločne navrhovali logo nášho projektu, ktoré symbolizovalo naše spoločné ciele. Vznikli aj pôsobivé plagáty na tému „Môj ideálny deň„, kde sme sa zamýšľali nad zdravým režimom. 
  • Online stretnutia: Jednou z naj aktivít bol online meeting, kde žiaci predstali ideu svojho ideálneho dňa a diskutovali o podobných, či rozdielnych kultúrných zvyklostí.Pravidelne sme sa stretávali online, diskutovali o našich denných rutinách a spoznávali vzájomné kultúrne zvyklosti. 
  • Svet športu na dlani: Vytvorili sme si komplexnú mapu, kde sme predstavili typické športy a slávnych športovcov z našich krajín – Slovenska, Talianska, Grécka a Turecka. Táto aktivita nielen rozšírila obzory našich žiakov, ale aj posilnila ich digitálne zručnosti pri práci s mapovými aplikáciami. 
  • Rozcvička pre všetkých: Žiaci si pripravili a natočili vlastné cvičebné zostavy,  aby motivovali sa k pohybu svojich rovesníkov. A vymysleli sme si výzvy, kde sme preverili svoju kondičku, či schopnosť pomáhať a spojiť sily pre dobrú vec. 

Účasť v projekte „Healthy Habits, Happy Hearts“ priniesla množstvo benefitov pre našich žiakov,  ale aj pre mňa ako učiteľku: 

  • Rozvoj digitálnych zručností: Žiaci si zdokonalili prácu s rôznymi online nástrojmi a platformami (Padlet, nástroje na tvorbu videí, mapy, kvízy, online komunikácia). 
  • Zlepšenie komunikačných a jazykových schopností: Aktívna angličtina sa stala kľúčovým nástrojom komunikácie s partnermi, čo výrazne prispelo k zlepšeniu jazykových kompetencií našich žiakov. 
  • Posilnenie interkultúrneho porozumenia: Deti sa učili o kultúrach, tradíciách a športových zvyklostiach z iných krajín, čím sa rozvíjala ich tolerancia a otvorenosť. 
  • Podpora zdravého životného štýlu: Projektom sme aktívne propagovali dôležitosť pohybu a zdravých návykov pre celkový wellbeing. 
  • Rozvoj projektového myslenia: Žiaci sa učili pracovať v tíme, plánovať aktivity a prinášať spoločné výsledky. 

Rada by som sa poďakovala všetkým zúčastneným žiakom za ich obrovské nasadenie, kreativitu a chuť učiť sa.Verím, že získané skúsenosti a nadviazané priateľstvá zostanú našim žiakom dlho v pamäti a budú ich motivovať k ďalšiemu objavovaniu sveta prostredníctvom inovatívnych projektov. Tešíme sa na ďalšie eTwinning dobrodružstvá!

Anglický jazyk – Mgr. Oľga Proksová

eTwinning projekt CHILLPILL – kreatívne učenie angličtiny inak

Žiaci 4.A triedy spolu s pani učiteľkou anglického jazyka Mgr. Oľgou Proksovou sa v druhom polroku školského roka 2024/2025 zapojili do medzinárodného projektu eTwinning pod názvom „CHILLPILL“.
Cieľom projektu bolo nielen rozvíjať jazykové a digitálne zručnosti, ale aj podporiť žiakov v sebapoznávaní, zdieľaní záujmov a budovaní priateľských väzieb so žiakmi z iných krajín.
Projekt prebiehal v anglickom jazyku a bol rozdelený do niekoľkých tematických celkov: „This is me“, „This is my school“, „My hobby in action“ a „Reflection & Celebration“. Žiaci sa počas štyroch mesiacov venovali rôznym tvorivým a interaktívnym aktivitám:
predstavovali seba pomocou kresieb, plagátov, hlasových nahrávok, prezentácií či videí a zdieľali ich prostredníctvom platformy Padlet.

  • vytvárali svojho avatara a prezentovali svoje koníčky,
  • zapojili sa do výziev, v ktorých si vyskúšali záľuby svojich rovesníkov z partnerských škôl,

Záverečným výstupom bola digitálna e-kniha a spoločný playlistobľúbených skladieb, ktoré vznikli z príspevkov všetkých zúčastnených tried.
Súčasťou projektu bolo aj online stretnutie so žiakmi z iných krajín, kde si deti navzájom porozprávali o svojich zážitkoch a koníčkoch. Projekt mal veľký úspech nielen medzi žiakmi, ale aj u rodičov a kolegov – fotky z priebehu projektu boli zverejnené na školskom televízore vo vestibule, na webovej stránke školy a tiež v školskom časopise „COOL SCHOOL“.
Vďaka tomuto projektu sa žiaci 4.A naučili pracovať s rôznymi digitálnymi nástrojmi (napr. Canva, Padlet, Book Creator, WordArt, Avatar Maker), rozšírili si slovnú zásobu, zlepšili sa v komunikácii v angličtine a získali množstvo zážitkov z medzinárodnej spolupráce.

Veríme, že projekt CHILLPILL bol pre deti nielen vzdelávací, ale aj obohacujúci a inšpiratívny. Ďakujeme všetkým zapojeným za ich entuziazmus, kreativitu a tímového ducha!

Anglický jazyk – PaedDr. Mária Feckaninová

The Teen Compass: Kompas, ktorý nás vedie vpred

V dynamickom svete online spolupráce sa zrodil inšpiratívny eTwinning projekt „The Teen Compass: Finding Our Direction“, ktorý spojil študentov zo Slovenska, Turecka a Litvy. Tento medzinárodný projekt bol navrhnutý tak, aby pomohol dospievajúcim študentom orientovať sa vo výzvach a príležitostiach ich veku, a zároveň prehĺbil ich kultúrne povedomie a digitálne zručnosti.

Projekt odštartoval kreatívnou fázou predstavenia sa, kde si každý študent vytvoril svojho avatara a spájal dieliky puzzle, aby symbolicky spojil rôzne kúsky ich osobností a krajín. Táto aktivita nielen prelomila ľady, ale aj pomohla študentom spoznať sa v uvoľnenej a zábavnej atmosfére.

Jedným z vrcholov projektu bolo vytvorenie spoločnej projektovej hymny. Spojením hudobných talentov a nápadov zo všetkých troch krajín vznikla pieseň, ktorá vyjadrila spoločné témy a posolstvá projektu. Hymna sa stala symbolom jednoty a tímovej práce.

Následne sa študenti ponorili do sveta módy prostredníctvom natáčania módnych prehliadok. Cieľom bolo porovnať módne trendy teenagerov v ich domovských krajinách. Táto aktivita priniesla nielen zábavu, ale aj cenné poznatky o kultúrnych rozdieloch a podobnostiach v obliekaní.

Projekt sa venoval aj vážnejším témam. Študenti kreslili komiksy, v ktorých rozoberali problémy teenagerov a hľadali ich riešenia. Táto kreatívna forma umožnila mladým ľuďom vyjadriť svoje obavy, zdieľať skúsenosti a navrhovať inovatívne prístupy k riešeniu výziev, ktorým čelia.

Vyvrcholením projektu bola spoločná online diskusia na tému plánov do budúcnosti a vysnívaných povolaní. Študenti si navzájom zdieľali svoje ambície, vízie a inšpirácie, čo im pomohlo zamyslieť sa nad vlastnou cestou a zároveň získať perspektívu od rovesníkov z iných kultúr.

Projekt „The Teen Compass: Finding Our Direction“ bol úspešným príkladom toho, ako môže eTwinning platforma prekonať geografické bariéry a podporiť zmysluplnú spoluprácu medzi mladými ľuďmi. Pomohol študentom nájsť svoj vlastný „kompas“, ktorý ich povedie k úspešnej budúcnosti, a zároveň im poskytol nezabudnuteľné zážitky a priateľstvá naprieč kontinentmi.

Anglický jazyk – Mgr. Mária Robová

„Strolling the Streets of Your City“ (Prechádzky ulicami tvojho mesta). Projekt prepojil žiakov a učiteľov zo Slovenska, Talianska, Severného Macedónska a dvoch partnerských škôl z Grécka.
Ciele projektu: prehĺbiť poznatky o histórii a kultúre mesta, rozvíjať kreativitu a komunikačné zručnosti, získať praktické skúsenosti s tradičnými metódami výskumu a prepojením digitálnych technológií, vytváranie prezentácií, kvízov, prispieť k propagácii svojho mesta, rozvíjať digitálne zručnosti, spoznať iné kultúry a mestá, nájsť si nových priateľov a rozvíjať sociálne zručnosti.

Naše aktivity:
Predstavovanie sa – tvorba avatarov, predstavenie školy prostredníctvom videa, predstavenie triedy formou online puzzle, tvorba kvízov.
Logo projektu – navrhli sme viacero návrhov a hlasovaním vybrali víťazné logo.
Myšlienkové mapy – každý tím vizuálne usporiadal informácie o jednej historickej pamiatke.
Reportážne videá – 4 dvojice a 2 trojčlenné skupiny navštívili vybrané miesta v Košiciach, nakrútili videoreportáže pre turistov.
Online stretnutie – zorganizovali sme spoločný videohovor učiteľov a žiakov; bol to skvelý zážitok vidieť sa aspoň virtuálne a spoznať sa navzájom.
Záverečný produkt – vytvorili sme online knihu ako sprievodcu našimi rodnými mestami. Môžete si ju prečítať tu: Guidebook

V projekte sme dosiahli všetky stanovené ciele a žiaci boli z práce na projekte nadšení.

2.ročník – Mgr. Zuzana Dorová

Rozprávkový svet bez hraníc: Keď sa rozprávky stretávajú cez eTwinning!

V našej škole sa dialo niečo naozaj výnimočné! Žiaci 2.D sa na tri mesiace ponorili do čarovného sveta rozprávok v rámci medzinárodného eTwinning projektu „Rozprávkový svet bez hraníc“. Spoločne s kamarátmi z Turecka a Rumunska objavovali kúzlo príbehov a prekonávali hranice jazyka a vzdialenosti.

Hlavným cieľom projektu bolo rozvíjať u detí záujem o čítanie a rozprávanie rozprávok, čo je pre ich rozvoj kľúčové. Nešlo však len o čítanie. Projekt aktívne podporoval tvorivosť, fantáziu a prezentačné zručnosti detí, keďže mali možnosť sami príbehy oživovať. Samozrejme, dôležitým aspektom bolo aj rozvíjanie komunikačných zručností v cudzom jazyku, v tomto prípade v angličtine, a nadväzovanie priateľstiev s deťmi z iných krajín. V neposlednom rade sa žiaci učili používať digitálne nástroje na spoluprácu, čo je v dnešnej dobe čoraz dôležitejšie.

Projekt „Rozprávkový svet bez hraníc“ ukázal, že aj malé deti dokážu prekonávať vzdialenosti a spájať sa prostredníctvom spoločných záujmov a kreativity. Sme hrdí na našich druhákov a ich úspešné zapojenie do tohto medzinárodného dobrodružstva! Veríme, že priateľstvá, ktoré vznikli, a zručnosti, ktoré si osvojili, ich budú sprevádzať aj naďalej.

Biológia – PaedDr. Dominik Holingyák

Máme vlastný biokalendár!

Žiaci 5.A triedy sa zúčastnili tento školský rok dlhodobého, medzinárodného projektu etwinning v spolupráci so Základnou školou Libereckou z Českej republiky. Žiaci postupne vykonávali množstvo interaktívnych aktivít a úloh.
1. Žiaci sa najskôr zoznámili so svojimi rovesníkmi z Českej republiky pomocou portálu Padlet, kde sa mali predstaviť a krátko sa opísať svojím spolužiakom z cudziny. Pozitívom aktivity bola aj to, že si žiaci mohli „lajkovať a komentovať“ príspevky navzájom. Náhľad Padlet nástenky → https://padlet.com/dominikholingyak/predstavenie-minibiol-gov-eedlgp5jzao76578
2. Následne sa žiaci náhodne rozdelili do pracovných dvojíc pomocou „kolesa šťastia“. Každá dvojica dostala mesiac v kalendári a k danému mesiacu mala nájsť živočícha, ktorý sedí pre dané obdobie najviac. Pre tieto účely žiaci získali nové vedomosti ohľadom využívania umelej inteligencie (Chat GPT), ktorý im daného živočícha poradil.
3. Práca na samotnom BIOkalendári trvala približne mesiac. Na spracovanie kalendáru žiaci využili školské tablety a internetovú platformu CANVA.
4. Výsledkom projektu bol krásne zhotovený kalendár a prezentácia BIOkalendáru spolužiakom z Českej republiky na online meetingu pomocou platformy etwinning. Náhľad kalendára → https://www.canva.com/design/DAGh97SSL7o/mAAea2a0OmfOTte_ZVbl9Q/edit?utm_content=DAGh97SSL7o&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=sharebutton

Touto cestou sa chceme poďakovať pani učiteľke Viole Hořínkovej a žiakom zo ZŠ v Liberci za spoluprácu a veľa spoločne zdieľanej zábavy.

Matematika – Mgr. Beáta Kirešová

V rámci hodín matematiky sa žiaci 8.A triedy zapojili do medzinárodného projektu eTwinnig s názvom Matematický pas do sveta.

Cieľom tohto  projektu je prepojiť matematiku s geografiou a cestovaním. Žiaci sa stanú cestovateľmi a budú riešiť súbor matematických úloh. Budú počítať vzdialenosť, plánovať optimálnu trasu, rozpočet a dokonca prepočítavať meny, čím si vytvoria vlastný cestovný pas. Cieľom je rozvíjať matematické zručnosti, geografické znalosti a vzbudiť záujem o inú kultúru. S partnerskými školami z Turecka sa zoznámia pomocou aplikácie padlet, predstavia svoje mesto, krajinu a školu, vyriešia pracovný list s názvom Plán výletu a naplánujú cestu do partnerskej školy.

Chémia – RNDr. Andrea Sedláková

V rámci hodín chémie sa naša škola zapojila do medzinárodného projektu eTwinning s názvom Alchýmia 21.storočia. S partnerskými školami v Česku sme si vymieňali nápady na pokusy, ktoré sme následne raelizovali na hodinách chémie. Žiaci si vyskúšali Sopečnú erupciu v banke, vytvorili kryštáliky v Boraxovej hviezde, oddeľovali škodlivé látky so Smrtiacej vody a odhaľovali Tajné písmo Leonarda da Vinciho.