Z generácie na generáciu: Rovesnícke učenie v 8. A v znamení Ľudovíta Štúra
V rámci nášho školského roka, ktorý je venovaný odkazu národných dejateľov, sa trieda 8. A zapojila do inovatívneho projektu spájajúceho históriu, slovenčinu a moderné vzdelávacie metódy – rovesnícke učenie.
Rovesnícke učenie je prístup, pri ktorom si žiaci navzájom odovzdávajú vedomosti a zručnosti. Pre ôsmakov to znamenalo, že sa z pasívnych poslucháčov stali aktívni učitelia a facilitátori pre svojich spolužiakov.
Ľudovít Štúr ako inšpirácia
Hlavným motívom celej aktivity bol Ľudovít Štúr, ktorého odkaz je v tomto roku mimoriadne aktuálny. Štúrova generácia bola známa svojou túžbou po vzdelaní, rozširovaní myšlienok a aktívnym pristupovaním k životu – čo dokonale korešponduje s princípmi rovesníckeho učenia.
Interaktívna cesta dejinami:
Aktivity v 8. A boli rozdelené do niekoľkých tvorivých stanovíšť a workshopov, ktoré viedli samotní žiaci. Žiaci tak mali možnosť nielen absorbovať, ale aj prežiť historické udalosti:
1. Jazykové a historické výzvy:
Jazykové dedičstvo: Na jednom zo stanovíšť žiaci priraďovali mesiace k ich názvom v súčasnej slovenčine a v štúrovčine.
Vznik spisovnej slovenčiny: Pomocou hry prepojenej s udalosťami spojenými s uzákonením spisovnej slovenčiny a so Žiadosťami slovenského národa si upevnili chronológiu a význam kľúčových momentov.
Štúrova láska k ženám a národu: Žiaci priraďovali skutočné lásky a múzy členov štúrovskej generácie k jednotlivým predstaviteľom.
2. Dramatizácia kľúčových momentov:
Valčík s múzou: Žiaci mali možnosť dramatizovať valčík a pripomenúť si tak legendárne stretnutie Ľudovíta Štúra s Adelou Ostrolúckou, čím si oživili romantickú, ale tragickú kapitolu jeho života.
Prejav na Uhorskom sneme: Zaznel aj úryvok z reči Ľudovíta Štúra tak, ako ju predniesol na Uhorskom sneme, kde bojoval za práva poddaného ľudu. Táto aktivita posilnila ich rétorické schopnosti.
3. Kvízy, čítanie a kreatívna tvorba:
Čítanie s porozumením: Žiaci si vyskúšali čítanie a interpretáciu textov napísaných v archaickej štúrovčine.
Kvíz o Ľudovítovi Štúrovi chlapci vs. dievčatá: Prebehol zábavný a napínavý kvíz na spôsob hry Milionár o živote a diele Ľudovíta Štúra, kde si chlapci a dievčatá zmerali sily.
Moderní národovci (komiks): Žiaci vytvorili komiks, v ktorom sa traja národovci stretávajú v dnešnej kaviarni a diskutujú o súčasných problémoch Slovenska.
Prijatie slovanského mena: Pomocou interaktívnej aplikácie mohli žiaci „prijať“ slovanské meno na Devíne, čím si pripomenuli historické stretnutie.
4. Cieľ výuky a spätná väzba:
Výroba „lapbooku“: Žiaci si vyrobili vlastný lapbook (symbol cieľov a túžob) a pripomenuli si tak veľké ciele, ktoré si Štúrova generácia stanovovala.
Konštruktívna reflexia: Záverom bola spätná väzba, kde si žiaci navzájom poskytli cenné postrehy o tom, čo sa naučili, ako zvládli úlohu učiteľa a čo by sa dalo zlepšiť.
Prečo je rovesnícke učenie cenné?
Tento prístup priniesol do triedy 8. A niekoľko benefitov:
Hlbšie pochopenie dejín: Vďaka dramatizácii a hrám sa história stáva živou a nezabudnuteľnou.
Rozvoj mäkkých zručností: Žiaci si precvičili prezentačné, rétorické a organizačné schopnosti.
Motivácia a zapojenie: Učenie od kamarátov odstraňuje strach z chyby a zvyšuje radosť z objavovania.
Ďakujem 8.A triede k úspešnej realizácii projektu, ktorým dokázali, že odkaz Ľudovíta Štúra o aktívnom prístupe k vzdelaniu a národu je živý aj v 21. storočí!
Ďakujem 8.B triede za aktívny a tvorivý prístup pri plnení pripravených úloh. Mgr. Dominika Čechová






