Základná škola, Staničná 13, 040 01 Košice
+421 55 6256896
zsstanicnake@zsstanicnake.sk

Z generácie na generáciu: Rovesnícke učenie v 8. A v znamení Ľudovíta Štúra

Z generácie na generáciu: Rovesnícke učenie v 8. A v znamení Ľudovíta Štúra

V rámci nášho školského roka, ktorý je venovaný odkazu národných dejateľov, sa trieda 8. A zapojila do inovatívneho projektu spájajúceho históriu, slovenčinu a moderné vzdelávacie metódy – rovesnícke učenie.

Rovesnícke učenie je prístup, pri ktorom si žiaci navzájom odovzdávajú vedomosti a zručnosti. Pre ôsmakov to znamenalo, že sa z pasívnych poslucháčov stali aktívni učitelia a facilitátori pre svojich spolužiakov.

Ľudovít Štúr ako inšpirácia

Hlavným motívom celej aktivity bol Ľudovít Štúr, ktorého odkaz je v tomto roku mimoriadne aktuálny. Štúrova generácia bola známa svojou túžbou po vzdelaní, rozširovaní myšlienok a aktívnym pristupovaním k životu – čo dokonale korešponduje s princípmi rovesníckeho učenia.

Interaktívna cesta dejinami:

Aktivity v 8. A boli rozdelené do niekoľkých tvorivých stanovíšť a workshopov, ktoré viedli samotní žiaci. Žiaci tak mali možnosť nielen absorbovať, ale aj prežiť historické udalosti:

1. Jazykové a historické výzvy:

Jazykové dedičstvo: Na jednom zo stanovíšť žiaci priraďovali mesiace k ich názvom v súčasnej slovenčine a v štúrovčine.

Vznik spisovnej slovenčiny: Pomocou hry prepojenej s udalosťami spojenými s uzákonením spisovnej slovenčiny a so Žiadosťami slovenského národa si upevnili chronológiu a význam kľúčových momentov.

Štúrova láska k ženám a národu: Žiaci priraďovali skutočné lásky a múzy členov štúrovskej generácie k jednotlivým predstaviteľom.

2. Dramatizácia kľúčových momentov:

Valčík s múzou: Žiaci mali možnosť dramatizovať valčík a pripomenúť si tak legendárne stretnutie Ľudovíta Štúra s Adelou Ostrolúckou, čím si oživili romantickú, ale tragickú kapitolu jeho života.

Prejav na Uhorskom sneme: Zaznel aj úryvok z reči Ľudovíta Štúra tak, ako ju predniesol na Uhorskom sneme, kde bojoval za práva poddaného ľudu. Táto aktivita posilnila ich rétorické schopnosti.

3. Kvízy, čítanie a kreatívna tvorba:

Čítanie s porozumením: Žiaci si vyskúšali čítanie a interpretáciu textov napísaných v archaickej štúrovčine.

Kvíz o Ľudovítovi Štúrovi chlapci vs. dievčatá: Prebehol zábavný a napínavý kvíz na spôsob hry Milionár o živote a diele Ľudovíta Štúra, kde si chlapci a dievčatá zmerali sily.

Moderní národovci (komiks): Žiaci vytvorili komiks, v ktorom sa traja národovci stretávajú v dnešnej kaviarni a diskutujú o súčasných problémoch Slovenska.

Prijatie slovanského mena: Pomocou interaktívnej aplikácie mohli žiaci „prijať“ slovanské meno na Devíne, čím si pripomenuli historické stretnutie.

4. Cieľ výuky a spätná väzba:

Výroba „lapbooku“: Žiaci si vyrobili vlastný lapbook (symbol cieľov a túžob) a pripomenuli si tak veľké ciele, ktoré si Štúrova generácia stanovovala.

Konštruktívna reflexia: Záverom bola spätná väzba, kde si žiaci navzájom poskytli cenné postrehy o tom, čo sa naučili, ako zvládli úlohu učiteľa a čo by sa dalo zlepšiť.

Prečo je rovesnícke učenie cenné?

Tento prístup priniesol do triedy 8. A niekoľko benefitov:

Hlbšie pochopenie dejín: Vďaka dramatizácii a hrám sa história stáva živou a nezabudnuteľnou.

Rozvoj mäkkých zručností: Žiaci si precvičili prezentačné, rétorické a organizačné schopnosti.

Motivácia a zapojenie: Učenie od kamarátov odstraňuje strach z chyby a zvyšuje radosť z objavovania.

Ďakujem 8.A triede k úspešnej realizácii projektu, ktorým dokázali, že odkaz Ľudovíta Štúra o aktívnom prístupe k vzdelaniu a národu je živý aj v 21. storočí!

Ďakujem 8.B triede za aktívny a tvorivý prístup pri plnení pripravených úloh. Mgr. Dominika Čechová