Great Stories of British History
Dňa 4. novembra 2025 sa žiaci II. stupňa zúčastnili divadelného predstavenia Great Stories of British History vo Veľkej sále Historickej radnice.
Počas predstavenia žiaci s účinkujúcimi zažili legendárne príbehy britskej mytológie a jej hrdinov, ocitli sa v temných lesoch v družine Robina Hooda, za okrúhlym stolom vedľa Kráľa Artuša a v napínavom súboji s príšerou po boku hrdinu Beowulfa.
Príbehy známych hrdinov nesú v sebe nadčasové otázky, ktoré oslovujú mladého človeka aj dnes. Otvárajú aktuálne témy hodnôt, vnútornej sily a zodpovednosti. Mladí diváci sú nenásilne vedení k reflexii vlastného postoja, k svojim hodnotám a rozhodnutiam.
Predstavenie otvára priestor pre osobnú interpretáciu a tiché uvedomenie si, že aj v dnešnom svete máme každý možnosť zvoliť si svoju jedinečnú cestu.
Tvorcovia scenára si počas predstavenia kladú mnohé otázky, napr. Dá sa veriť v ideály aj v chaose sveta? Za čo som zodpovedný ja? A čo vlastne znamená byť hrdinom? V priebehu predstavenia mladý divák prichádza na to, že byť hrdinom nie je o sile – je to voľba postaviť sa za správnu vec.
Pri tvorbe scenára tvorcovia úzko spolupracovali s pedagógmi anglického jazyka, aby inscenácia reflektovala obsah školských osnov a zároveň poskytla žiakom zrozumiteľný a príjemný divadelný zážitok. Predstavenie cielene využíva slovnú zásobu a frázy, ktoré žiaci môžu ľahko použiť v reálnych situáciách, čím podporuje rozvoj jazykových zručností a stimuluje záujem o ďalšie vzdelávanie v cudzom jazyku.
Pred predstavením sa žiaci na hodinách AJ vopred zoznámili so slovnou zásobou a frázami,
ktoré potom počas predstavenia počuli. Z gramatiky si precvičili gramatické časy, podmienkové vety, frázové slovesá a pod. Po predstavení sa žiaci k témam inscenácie vrátili,
spravili si cvičenia a aktivity rozvíjajúce kreativitu, kritické myslenie a reflexiu tém
predstavenia (realita verzus virtuálny svet, hodnoty, zodpovednosť za svoje rozhodnutia, následky svojho konania, kolektívna sila nad jednotlivcom, kultúrny odkaz cez príbehy).
Mgr. Svetlana Mattová



